KL Fashion Week Bangkit Semula Diadakan Secara Bersemuka, Akui Fasa Pemulihan Bukan Perkara Mudah
Minggu Fesyen Kuala Lumpur (KLFW) membuat kemunculan semula berikutan edisi maya tahun lepas mendapat sambutan menggalakkan akibat pandemik.
KLFW akan berlangsung dari 1 November hingga 7 November, menampilkan 48 pereka Malaysia yang mengetengahkan koleksi ready-to-wear mereka dan acara ini boleh dipertontonkan secara digital atau bersemuka di Pavilion Kuala Lumpur.
View this post on Instagram
Sejak dianjurkan pada 2013, KLFW telah menjadi platform penting untuk pereka berpengalaman dan baru muncul di negara ini untuk meraikan dan menghormati ciptaan komuniti fesyen.
Mencerminkan moto mereka, ‘wear local, dress global’, KLFW telah mencipta ruang untuk bakat baru membawa hasil usaha mereka ke peringkat antarabangsa sambil membina platform yang mementingkan gaya selama ini.
“Saya tidak sabar untuk 2022, saya rasa sudah cukup dengan 2021 dan kini persembahan harus diteruskan,” ujar pengasa KLFW, Andrew Tan.
Tahun lepas menyaksikan 60 pereka mengambil bahagian dalam acara fesyen untuk menyampaikan mesej kebangkitan dan kelestarian.
Pertunjukan tahun ini adalah yang terbesar bagi KLFW kerana Malaysia beralih daripada series ‘lockdown’ yang menjejaskan banyak industri sehingga aktiviti menjadi terhad termasuk industri fesyen.
“Sudah tentu kita telah melalui beberapa masa yang sukar. Bagaimanapun, dengan semua krisis lain, ini juga akan berlaku,” kata Tan dalam satu kenyataan akhbar.
Peminat KLFW juga boleh menyaksikan acara ini secara online di rumah atau di mana sahaja. Daripada 14 pertunjukan, 12 daripadanya terdiri daripada beberapa pereka terbaik negara seperti Andy Bandy, Celeste dan Cassey Gan.
View this post on Instagram
Pameran tekstil Malaysia di bawah inisiatif Benang Warisan KLFW akan berlangsung dari 3 hingga 7 November untuk memberi penghormatan kepada fabrik tempatan dan sejarahnya.
Untuk menggalakkan lagi penghargaan yang lebih tinggi untuk tekstil Malaysia, KLFW telah bekerjasama dengan Taylor’s University dan Barbie Mattel untuk Projek Patung yang bertujuan untuk memelihara kepelbagaian seni dan kraf Malaysia merentasi etnik yang berbeza.
Inisiatif baru ini menampilkan 12 Anak Patung Barbie berpakaian berdasarkan empat nama artisanal – Manik Nonya, Sulaman Tekat, Kaligrafi dan Inai.
Acara tahun ini juga menandakan Anugerah Fesyen Kuala Lumpur 2021 yang pertama kali meraikan kedua-dua industri dan pereka di mana ia disampaikan oleh Lexus Malaysia.
Sumber Featured Image: Hurr.tv